Guvernul a aprobat o hotărâre prin care instituie un nou program de sprijin pentru crescătorii de animale. Ca urmare, asociațiile producătorilor agricoli pot beneficia de până la 50.000 de euro pe o perioadă de 3 ani pentru creșterea porcilor de reproducție din rasele Bazna și Mangalița.

„Este un program care continuă și în acest an, nu este o premieră, dar este reangajat Executivul să susțină acest sector din agricultura românească. Astfel, asociațiile și societățile producătorilor agricoli pot beneficia de până la 50.000 de euro pentru o perioadă de 3 ani, pentru creșterea porcilor de reproducție, Bazna și/sau Mangalița, două rase românești”, a declarat Mihai Constantin, purtătorul de cuvânt al Guvernului.
Sprijinul este de 2.300 de lei /scroafă/an.

Fondurile necesare finanțării acestui program, respectiv 1,5 milioane de lei, sunt asigurate în bugetul aprobat Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale pe anul în curs.
Pentru a beneficia de acest sprijin, producătorul agricol trebuie să aibă exploatația înregistrată sanitar-veterinar, să dețină scroafe de reproducție din rasele Bazna și/sau Mangalița. Cererile de înscriere se depun la direcțiile pentru agricultură județene, începând de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, deci după publicarea în monitor oficial în zilele următoare, până la data de 31 iulie 2025 inclusiv.

Lucrările de pe șantierul autostrăzii Sibiu-Pitești avansează. Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat că a fost străpunsă a doua galerie a tunelului Momaia

Anunțul a fost făcut miercuri, 16 aprilie.
„A fost astăzi realizată și străpungerea celei de a doua galerii a tunelului Momaia (secțiunea Curtea de Argeș-Tigveni), pe sensul de mers Sibiu-Pitești”, a transmis pe Facebook Sorin Grindeanu.
Tunelul are o lungime de peste 1,3 km și este format din două galerii unidirecționale (câte o galerie pe fiecare sens de circulație). Este primul tunel rutier forat din România

Pe șantierul Secțiunii 4 a autostrăzii Sibiu-Pitești (A1) stadiul fizic al lucrărilor a ajuns la aproape 70%.
„Dacă actualul ritm de lucru va fi menținut, sunt șanse reale ca pe această secțiune (9,86 km) să fie deschisă circulația încă de anul viitor (2026), deși termenul contractual de finalizare este 2027”, a precizat ministrul Transporturilor.

Cinci oferte au fost depuse pentru construcția lotului 3 al autostrăzii Craiova-Filiași. Anunțul a fost făcut de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. Sectorul are o lungime de 21,7 kilometri.

Companii din România, Italia, Turcia și Ucraina încercă să-și adjudece contractul în valoare de 2,71 miliarde de lei, care prevede proiectarea și execuția lotului. Termenul de finalizare a lucrărilor este de 34 de luni.
Traseul lotului 3 se desfășoară între Nodul rutier Beharca, prin care se asigură conexiunea cu DN6, și nord-vestul localității Țânțăreni.

Pe traseu se vor contrui inclusiv un viaduct peste Râul Frățoștița, CF100 (CF900) și DN6/E70 (846 m), un pasaj în zona Nodului Răcarii de Sus, peste CF100 (285 m) și patru parcări de scurtă durata (dotate fiecare cu câte 8 locuri de parcare cu posibilitate de încărcare rapidă a autoturismelor electrice). Contractul este finanțat prin Programul Transport PT 2021-2027.
Ministrul Sorin Grindeanu a mai anunțat că toate contractele pentru cele trei loturi ale autostrăzii Craiova-Filiași (46,4 km) se află în faza de evaluare a ofertelor.

Vicepreședintele Parlamentului European, Victor Negrescu, susține că România are nevoie de o Europa care investește în oameni și în comunități. Afirmația a fost făcută în contextul discuțiilor de la PE privitoare la viitorul buget al UE.

„România are nevoie de o Europă care investește în oameni și în comunități. În aceste zile, la nivel european, discutăm despre viitorul bugetului Uniunii Europene. Pentru România, aceste decizii contează enorm. De ele depind investițiile în spitale, școli, drumuri, locuri de muncă și sprijinul pentru regiunile care încă recuperează decalaje”, a explicat europarlamentarul Victor Negrescu,.

Vicepreședintele Parlamentului European s-a referit la coeziune și echitate.
„Avem nevoie de o politică de coeziune puternică, de fonduri pentru mediul rural, care să ajungă la fermieri și sate, și de o tranziție justă, care să nu lase pe nimeni în urmă. Nu cerem privilegii, dar nu putem accepta condiționalități care să îngreuneze accesul la fonduri europene sau să reducă controlul democratic. România cere șansa de a-și valorifica potențialul, de a construi un viitor mai bun pentru toți cetățenii ei. Am vorbit despre aceste lucruri la conferința organizată de FEPS, la care au participat reprezentanți ai Comisiei Europene, ai Parlamentului European și numeroși parteneri sociali, dedicată bugetului european și viitorului coeziunii. A fost un dialog sincer, cu oameni care cred, ca și mine, că o Europă mai unită înseamnă o Europă care investește echitabil în toate regiunile sale. România este parte din soluție. Europa trebuie să rămână solidară”, a precizat Victor Negrescu.

Proiectul tehnic pentru Complexul Matern-Pediatrie este aproape gata, execuția va fi licitată în luna mai.

În cadrul unei conferințe de presă, reprezentanții Consiliului Județean Arad au precizat:„Vorbim despre cea mai importantă investiție în sistemul de sănătate din județul Arad, din ultimii zeci de ani. Începând de săptămâna viitoare, ne pregătim să închidem partea de proiectare tehnică, iar, în paralel, pregătim caietul de sarcini aferent licitației pentru execuție”

Finanțarea acestui proiect uriaș este estimată la 115 milioane de euro.

Cele mai bune lucrări înscrise la concursul Poveste de Paște, premiate de Consiliul Județean Tulcea

Vicepreședinții Consiliului Județean Tulcea, Iancu Naciadis și Lavinia Vizauer, au participat, astăzi, începând cu ora 11.00, la sala Dobrogea, la festivitatea de premiere a câștigătorilor concursului „Poveste de Paște“, ajuns în acest al la a cincea ediție.

„Dumneavoastră, dragi tulceni sunteți cei mai buni dintre cei mai buni. În acest an, am avut o participare record la competiția organizată de Consiliul Județean pentru a recompensa tulcenii care ne-au prezentat modul în care văd ei Învierea Domnului: 300 de concurenți au răspuns pozitiv provocării lansate de Consiliul Județean și au înscris în competiție lucrări extraordinar de frumoase, care au respectat tema propusă și care ne-au impresionat prin ideile frumoase ale acestor tulceni“, a transmis, în deschiderea evenimentului, Iancu Naciadis, vicepreședintele Consiliului Județean Tulcea.

La rândul său, vicepreședintele Lavinia Vizauer a avut numai cuvinte de laudă la adresa tinerilor câștigători ai acestei ediții și i-a încurajat să urmeze acest drum al talentului, dar și să participe, în continuare, la toate competițiile organizate de Consiliul Județean Tulcea.

În cadrul ediției a IV-a a Galei „Solidaritatea Sanitară” 2025, au fost premiați cei care, zi de zi, contribuie la sănătatea comunității giurgiuvene. Evenimentul a avut ca scop evidențierea profesionalismului, dăruirii și implicării personalului medical și auxiliar din cadrul Spitalului Județean de Urgență Giurgiu.

Gala, organizată cu susținerea Sindicatului Județean „Solidaritatea Sanitară” Giurgiu, a adus în prim-plan oameni care, dincolo de halate, cifre și statistici, sunt piloni ai unui sistem medical ce luptă neîncetat pentru viață.

Școala din localitatea Malu Alb, afectată de un incendiu, va fi refăcută cu fonduri de la Consiliul județean Galați. Anunțul a fost făcut Costel Fotea, președintele CJ Galați. Sprijinim Primăria Drăgănești pentru a reface școala distrusă de incendiu, a transmis liderul județului Galați.

CJ Galați a alocat un ajutor de 150.000 lei pentru refacerea școlii gimnaziale din satul Malu Alb, comuna Drăgănești. Unitatea de învățământ a fost afectată, în noaptea dintre 30 și 31 martie, de un incendiu pus de o mână criminală.

„E greu de imaginat ce a fost în sufletul copiilor, a profesorilor, a părinților, când au văzut că școala la care țineau atât de mult a fost, în miez de noapte, cuprinsă de flăcări. Au ars articole de mobilier și recuzită școlară, iar clădirea a suferit stricăciuni din cauza degajărilor de fum și a intervențiilor pentru stingerea flăcărilor. În urma cercetărilor făcute de pompieri și polițiști, făptașul a fost prins și va răspunde în fața legii. Dar nu puteam să lăsăm ca viața și educația copiilor care învățau la această școală să fie afectate de inconștiența unei persoane certate cu cele mai elementare norme de conviețuire socială”, a declarat Costel Fotea.
Sumele alocate școlii din satul Malu Alb vor fi puse la dispoziția Primăriei din Drăgănești și vor fi folosite pentru repararea spațiilor afectate de incendiu și reluarea cât mai rapidă a cursurilor în condiții normale.

„Suntem alături de elevi și cadrele didactice în depășirea acestei încercări. Asta înseamnă solidaritate, asta înseamnă să fii alături de gălățeni”, a precizat Costel Fotea.

CFR Călători anunță că începând din data de 16 aprilie 2025, pe ruta București Nord – Constanța și retur va circula primul tren format integral din material rulant modernizat în cadrul proiectului de investiții cu fonduri din PNRR. Modernizarea are impact direct și imediat asupra creșterii nivelului de confort al călătorilor, potrivit CFR.

Trenul va fi format dintr-o locomotivă livrată de firma S.C. Softronic S.R.L. Craiova și din patru vagoane, din care două, clasa I (unul livrat de S.C. Atelierele CFR Griviţa S.A și al doilea de S.C. Remarul „16 Februarie” S.A. Cluj-Napoca) și două vagoane clasa a II-a (livrate de S.C. Electroputere – VFU S.A. Pașcani, din care unul cu facilități pentru persoanele cu dizabilități și spațiu pentru biciclete/schiuri, și un altul, clasic).
Aceste unități de material rulant modernizat din fonduri PNRR vor forma compunerea a patru trenuri (2 dus/ 2 retur) care vor avea următorul program:

Primul tren PNRR – IR 1687 va pleca din București Nord la ora 11:30, cu sosire în Constanța la ora 13:47. Returul – IR 1688, va avea plecarea din Constanța la ora 15:25, cu sosire în București Nord la ora 17:49.
Din următoarea zi, respectiv 17 aprilie 2025, pe ruta București Nord – Constanța și retur, va mai circula o pereche de trenuri PNRR, astfel: IR 1685 București Nord (plecare 05:30) – Constanța (sosire 07:47) și IR 1686 Constanța (plecare 08:20) – București Nord (sosire 10:49).

Cele 4 trenuri PNRR vor circula zilnic pe această rută, inclusiv de Sfintele Sărbători de Paște și în minivacanța de 1 Mai.
Ulterior, în funcție de livrarea materialului rulant modernizat prin PNRR de către firmele contractante precum și de prevederile din Contractul de Servicii Publice încheiat de CFR Călători cu Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), aceste tipuri de locomotive și vagoane finalizate vor fi distribuite preponderent în compunerea trenurilor IC, fără a exclude exploatarea lor și pe trenuri IR, și pe alte rute de circulație: Brașov, Arad, Cluj, Iași, Galați, Timișoara, etc.
Caracteristicile tehnice și dotările materialului rulant modernizat, menționat mai sus:
Locomotiva S.C. Softronic S.R.L. Craiova:
– capacitate de 6000 Kw/h;
– echipată cu motor de tracțiune asincron;
– prevăzută cu sistem pentru controlul permanent a vitezei trenului – ETCS nivel 2;
– aptă să circule cu viteza de 160 Km/h în funcție de calitatea tehnică a infrastructurii feroviare;
Vagoane clasa I realizate de S.C. Atelierele CFR Griviţa S.A și S.C. Remarul „16 Februarie” S.A. Cluj-Napoca:
– echipate cu sistem de climatizare superior;
– dotate cu sistem de informare a pasagerilor de tip Infotainment;
– dispun de o capacitate de 52 de locuri;
– sunt apte să circule cu viteza de până la 160 Km/h în funcție de calitatea tehnică a infrastructurii feroviare;
Vagoane clasa a II-a realizate de S.C. Electroputere – VFU S.A. Pașcani
– echipate cu sistem de climatizare superior;
– dotate cu sistem de informare a pasagerilor de tip Infotainment;
– sunt apte să circule cu viteza de până la 160 Km/h în funcție de calitatea tehnică a infrastructurii feroviare;
– vagoanele clasice de clasa a II –a dispun de o capacitate de 64 de locuri;
– vagoanele de clasa a II –a cu specific pentru persoanele cu mobilitate redusă și, totodată, cu spațiu pentru biciclete/schiuri au o capacitate de 51 de locuri. Acest tip de vagon are în dotare, prin construcție, lift special pe ambele sensuri de urcare/coborâre ale vagonului pentru persoanele cu dizabilități, precum și cabine de toaletă adaptate pentru confortul acestor persoane.

Administrația Națională Apele Române anunță că 57 din cele 83 de subsectoare de plajă scoase la închiriere au fost adjudecate. Acestea reprezintă echivalentul a 49 de hectare, din totalul celor 75 de hectare scoase la închiriere. Plajele sunt în stațiunile Năvodari, Mamaia, Constanța, Tuzla și Vama Veche.

În urma organizării de către Administrația Națională „Apele Române” a procedurii de licitație publică (etapa I) privind închirierea suprafețelor de plajă pentru sezoanele estivale 2025–2034 (următorii 10 ani), 57 din cele 83 de subsectoare scoase la închiriere au fost adjudecate, echivalentul a 49 de hectare (din totalul celor 75 de hectare scoase la închiriere).
Suprafețele închiriate sunt situate în stațiunile Năvodari (4 subsectoare), Mamaia (37 de subsectoare), Constanța (10 subsectoare), Tuzla (4 subsectoare) și Vama Veche (3 subsectoare) și au două tipuri de destinații: agrement turistic (recreere) și agrement cu funcție sportivă – ambarcațiuni cu/fără motor.

Din cele 214 oferte primite, 175 au fost valabile, ceea ce înseamnă aproximativ 81,78%. Pentru fiecare subsector de plajă, conform legislației, a fost nevoie de cel puțin două oferte valabile.
Perioada de închiriere este de 10 ani. Criteriile de evaluare a ofertelor au fost: prețul oferit – 40%; capacitatea economico-financiară – 10%; protecția mediului înconjurător – 10%; condițiile specifice impuse de natura bunului închiriat – 40%.

Valoarea medie a chiriei ofertate a fost mai mare cu aproximativ 21% față de prețul de pornire. Conform prevederilor legale, 50% din sumele încasate vor merge către bugetul de stat, iar 50% vor fi utilizate pentru investiții în infrastructura de gospodărire a apelor, inclusiv pentru plaja Mării Negre.
În prezent, este în desfășurare o nouă procedură de licitație pentru închirierea a 77 de subsectoare de plajă, ce acoperă o suprafață de 58,85 hectare, pentru următorii 10 ani. Plajele sunt situate în stațiunile Mamaia, Constanța, Agigea, Eforie Nord și Eforie Sud. Data-limită de depunere a ofertelor este 24 aprilie 2025, ora 16:00, iar deschiderea acestora va avea loc în perioada 6–9 mai 2025, ora 10:00.
În total, Administrația Națională „Apele Române” a scos la licitație, in anul 2025, un total de 160 de subsectoare de plajă (în cele două etape), cu o suprafață cumulată de 133,85 hectare, pentru a fi închiriate în perioada 2025–2034 (următorii 10 ani).