Președintele României, Nicușor Dan, s-a întâlnit cu premierul britanic, Keir Starmer. Întâlnirea a avut loc miercuri, la Haga, acolo unde se desfășoară summitul NATO.

Nicușor Dan și Keir Starmer au discutat despre colaborarea dintre România și Marea Britanie. De asemenea, ei au analizat amenințările actuale, în special cele din zona Mării Negre.

„O plăcere să mă întâlnesc cu Prim-ministrul Keir Starmer în marja Summitului NATO. Am discutat despre relația strânsă dintre România și Regatul Unit, ca parteneri strategici și aliați. Vom continua cooperarea noastră solidă în domeniul securității și apărării, împreună cu o coordonare strânsă în ceea ce privește amenințările hibride și cibernetice, cu un accent deosebit pe regiunea Mării Negre”, a scris pe X președintele Nicușor Dan.

Ionuț Moșteanu, noul ministru al Apărării din România, a anunțat că marți a avut o scurtă discuție cu Pete Hegseth, secretarul american al Apărării. Moșteanu l-a invitat pe Hegseth în România.

Ionuț Moșteanu a anunțat pe Facebook că s-a întâlnit cu Pete Hegseth.

„Ieri am avut o scurtă discuție cu Pete Hegseth, secretarul american al Apărării, la Summitul NATO de la Haga, în marja reuniunii miniștrilor Apărării din țările NATO”, a transmis Moșteanu.

Ministrul român al Apărării l-a invitat în România pe Pete Hegseth.
„Am reafirmat angajamentul României de a consolida parteneriatul strategic cu SUA și l-am invitat în România, să discutăm în teren lucrurile extraordinare pe care le putem face împreună, România și SUA, pentru a întări securitatea flancului estic și pentru a sprijini eforturile comune în NATO”, a explicat Ionuț Moșteanu.
Noul ministru al Apărării a mai anunțat că la Haga este însoțit de șeful Statului Major al Apărării, generalul Gheorghiță Vlad, și de locțiitorul Departamentului pentru politica de apărare, planificare și relații internaționale, general-locotenent Mihai Iancu.

Ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, a trimis Corpul de Control la Vama Constanța. Este vorba despre o verificare, după ce în spațiul public au apărut informații referitoare la blocaje și întârzieri nejustificate în procesul de vămuire a mărfurilor.

Ministerul Finanțelor a anunțat miercuri că ia act cu maximã seriozitate asupra informațiilor apărute în spațiul public referitoare la blocaje și întârzieri nejustificate în procesul de vămuire a mãrfurilor din cadrul Vama Constanța, precum și de acuzațiile aduse unor funcționari vamali.

Ministrul Alexandru Nazare a dispus trimiterea de urgențã a Corpului de Control la Vama Constanța pentru o verificare amãnunțitã a situației semnalate. Acțiunea de control demaratã, începând de miercuri, are ca scop clarificarea situației și identificarea oricãror abateri de la normele legale și procedurile interne.

„Am luat cunoștințã de acuzațiile grave privind disfuncționalitãți și posibile abuzuri în Vama Constanța. Prioritatea noastrã este sã asigurãm mediului de afaceri un climat transparent și predictibil, iar astfel de situații, în care agenții economici sunt supuși unor presiuni nejustificate și costuri suplimentare, sunt intolerabile. Nu voi tolera sub nicio formã încãlcarea legii și comportamentele abuzive din partea funcționarilor publici din cadrul MF, precum și ai celorlalte instituții din subordine. Am dispus deja ca acțiunea de control sã înceapã chiar de astãzi, la Vama Constanța, pentru a investiga fiecare aspect semnalat. Orice funcționar vamal pentru care se va constata cã nu respectã legea, cã abuzeazã de poziția sa sau cã gestioneazã preferențial situațiile, va suporta consecințele legale și administrative cele mai severe. Autoritatea Vamalã Românã trebuie sã fie eficientã, integrã și în slujba cetãțenilor și a mediului de afaceri, nu un factor de blocaj și incertitudine. Mãsurile pe care le vom lua vor fi ferme și clare pentru a restabili încrederea și a asigura respectarea strictã a legii", a declarat Alexandru Nazare, noul ministru al Finanțelor.

Fără indemnizații la ATOP

111111 Miercuri, 25 Iunie 2025

Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației a publicat miercuri, spre dezbatere publică, un proiect de act normativ prin care propune eliminarea indemnizațiilor membrilor Autorităților Teritoriale de Ordine Publică (ATOP). Anunțul a fost făcut de ministrul Cseke Attila.

Este prima măsură propusă de minister de la investirea noului Guvern din această săptămână, care vine în sprijinul reducerii costurilor administrației publice, cu aproape 22 milioane de lei pe an, respectiv 5,4 milioane de lei pentru restul anului curent, după ce ar intra în vigoare actul normativ propus.

„Eficientizăm administrația publică centrală și locală și reducem costurile serviciilor publice. Avem nevoie de servicii publice de calitate oferite cetățenilor, dar și de o cură de slăbire a statului”, a subliniat ministrul Dezvoltării, Cseke Attila.
Astfel, actul normativ prevede ca, începând cu data de 1 septembrie 2025, activitatea desfășurată în plen și în comisii de către membrii ATOP să fie neremunerată, fapt care va conduce la o reducere semnificativă a cheltuielilor de la nivelul administrației publice locale.

ATOP este un organism cu rol consultativ, fără personalitate juridică, care se organizează și funcționează la nivelul municipiului București și al fiecărui județ, și a cărui activitate se desfășoară în interesul comunității, în scopul asigurării bunei desfășurări și sporirii eficienței serviciului poliției locale din unitatea administrativ-teritorială în care funcționează.

Cseke Attila, ministrul Dezvoltării, a arătat că a fost nevoie de această măsură pentru că, în prezent, membrii ATOP primesc indemnizații de ședință stabilite de Consiliul General al Municipiului București sau de consiliile județene în cuantumuri de 5-10% din indemnizația lunară a primarului general sau a președintelui consiliului județean.
Membrii Autorității Teritoriale de Ordine Publică (ATOP) se întâlnesc în ședințe ordinare trimestrial (adică de patru ori pe an) și în ședințe extraordinare ori de câte ori este nevoie, la convocarea președintelui sau la solicitarea unui număr minim de membri.

Prin participarea membrilor (care variază de la 13-17) la ședințele respective, trimestriale, în plen, și la ședințele lunare ale comisiilor organizate în cadrul ATOP sunt efectuate cheltuieli însemnate de la bugetele locale, disproporționale față de nevoile privind dezvoltarea comunităților locale. (De exemplu, în unele județe, în anul 2024, au avut loc 4 ședințe ordinare de plen, câte una pe trimestru, și 9 ședințe extraordinare, convocate în funcție de necesități).
În unele județe, un membru ATOP primește 3.285 lei net pentru o singură ședință lunară, ceea ce duce la un fond lunar de 50.000 lei și un buget anual de 600.000 lei pentru această structură, pe județ, sume foarte mari în raport cu indicatorii economici ai județului.
De asemenea, diferențele între județe sunt semnificative, variind între 400-500 lei și câteva mii de lei, fără un criteriu unitar de stabilire a acestor valori sau a activității depuse de membrii ATOP.

„La Muzeul Vrancei, am avut bucuria să mă aflu în mijlocul unor oameni minunați, care iubesc portul autentic românesc și îl poartă cu mândrie, printre care și invitați din Republica Moldova. Zilele Portului Popular Vrâncean sunt o adevărată pledoarie pentru identitatea noastră, pentru sufletul satului românesc și pentru valorile ce ne definesc ca județ și ca neam. Portul popular vrâncean nu este doar o piesă de muzeu, ci o poveste spusă fără cuvinte, o amintire purtată pe umeri, o declarație de mândrie locală și legătura noastră profundă cu tradiția.

Vă încurajez să vizitați frumoasa expoziție de costume tradiționale de la Muzeu până pe 29 iunie, pentru a pătrunde în universul portului tradițional cusut cu migală și cu drag de către generațiile de ieri, pentru ca noi, cei de azi, să nu uităm cine suntem.

Sunt un susținător al promovării patrimoniului cultural și al tuturor celor care duc mai departe tradițiile autentice moștenite din strămoși, care ne fac mândri că suntem români!” Nicușor Halici, președintele Consiliului Județean Vrancea.

“... am avut bucuria să o primim la Consiliul Județean Argeș pe Mariea Plopeanu, păstrătoare de comori populare.Cu tanti Mariea, vă puteți întâlni la Argeș Mall, acolo unde sunt organizate și ateliere meșteșugărești susținute de Tezaure Umane Vii și momente muzicale susținute de soliști ai ansamblului Doina Argeșului, în cadrul unui eveniment organizat de Consiliul Judetean Arges și Centrul Doina Argeșului. Tanti Mariea a fost selectată, alături de alți meșteri populari din toată țara, să participe la un curs de meșteșuguri la Viscri, organizat de fundația prințului Charles, pe atunci. A fost chiar cazată în camera în care stă Majestatea Sa când vine în România! Costumele lucrate de mâinile sale – și ale altor femei harnice – i-au uimit pe englezi. Unul dintre ele a ajuns… la Palatul Regilor, cum îi spune ea cu drag Palatului Buckingham! Oameni ca Mariea Plopeanu nu doar că păstrează tradiția, ci o transformă în artă vie. Iar noi avem datoria să-i prețuim!” – Adrian Dumitru Bughiu, vicepreședinte Consiliul Județean Argeș.

Evenimentele au fost organizate Consiliul Judetean Arges, prin Centrul Județean de Cultură și Arte Argeș.

Ca urmare a avertizărilor de vreme caniculară, Primăria Râmnicului a activat trei puncte de prim-ajutor unde cei afectați de căldurile excesive pot căuta adăpost până ce își revin.

Cele trei spații sunt amplasate în piețele orașului – Centrală, Nord și Ostroveni, sunt semnalizate corespunzător, au în dotare un pat cu așternuturi de unică folosință și un dozator cu apă rece și au temperatura controlată prin intermediul instalației de aer condiționat.

Punctele de prim ajutor sunt deschise între orele 08.00 – 16.00 și vor fi disponibile în cursul acestei veri la fiecare avertizare de temperaturi caniculare.

În același timp, cetățenii Râmnicului sunt rugați să-și ia măsurile de protecție necesare (purtarea de îmbrăcăminte adecvată, de pălării sau șepci, hidratare corespunzătoare etc.) și să evite deplasările la miezul zilei, când se ating cele mai ridicate temperaturi.

Palatul Comisiei Europene a Dunării, una dintre cele mai frumoase clădiri istorice din Galați, ce găzduiește în prezent sediul Bibliotecii Județene ”V.A.Urechia”, a devenit vedeta unei emisiuni filatelice având ca temă Istoria Navigației Dunărene.

Romfilatelia a introdus în circulație începând de astăzi, 24 iunie, două timbre și un plic „prima zi”, foarte apreciate de colecționari, dedicate înființării Comisiei Europene a Dunării, la care se adaugă împlinirea a două secole de la nașterea celui numit și ”Părintele Dunării”, celebrul inginer britanic Charles Augustus Hartley, care și-a pus în practică, la Galați, unele dintre proiectele sale privind navigația.

Unul dintre timbre ilustrează Palatul Comisiei Dunării de la Galați, monument istoric care a primit în 2022 prestigioasa Marcă a Patrimoniului European, în urma demersurilor Consiliului Județean și ale Bibliotecii „V.A. Urechia” pentru recunoașterea valorii sale istorice și culturale.

Al doilea timbru prezintă „sediul-soră” al Comisiei, aflat la gurile Dunării, în Sulina.

Conceptul grafic al seriei filatelice include și alte comori din patrimoniul Bibliotecii „V.A. Urechia”, precum fotografii de epocă cu membrii Comisiei Dunării sau o gravură de secol XIX ce înfățișează Galațiul.

„Grație unui proiect derulat de Consiliul Județean, sediul Bibliotecii V.A. Urechia se află în prezent foarte aproape de finalul unui amplu proces de consolidare și reabilitare. Clădirea își va recăpăta astfel strălucirea din perioada în care servea ca sediu administrativ pentru prima instituție cu adevărat europeană, precursoare a Uniunii Europene de astăzi”, a precizat președintele Consiliului Județean Galați, Costel Fotea.

În fiecare zi din acest mandat am fost determinat să fac diferența. Acum, la final, am convingerea că las în urmă o instituție mai eficientă, mai transparentă și mai aproape de oameni decât am găsit-o.

În doar 6 luni, am pus în mișcare investiții de 1,9 miliarde de euro în viitorul României. Iată doar câteva dintre proiectele cheie:

Fostul ministru a explicat modul în care au fost distribuite investițiile și a arătat care au fost principalele realizări ale mandatului său.

„Peste 1 miliard de lei pentru industria de apărare – cel mai mare buget din istorie
220 milioane dolari investiție parafată pentru producția de muniție standard NATO (tancuri Abrams și obuziere de 155mm)
Peste 600 milioane euro deblocate în 3 proiecte strategice de minerit – magneziu, grafit, cupru
100 milioane euro pentru digitalizare – 4 proiecte majore, inclusiv interoperabilitatea care elimină drumurile la ghișeu
Operaționalizarea Cloud-ului Dedicat – infrastructura digitală care conectează bazele de date ale administrației
Lansarea Start-Up Nation 2025 – 450 milioane euro, 100% fonduri europene pentru tinerii antreprenori
Simplificarea procedurilor și reducerea birocrației

Propunerea Black Sea GigaFactory – proiect de 5 miliarde euro ce poate transforma România într-un hub de tehnologii emergente.”

Bogdan Ivan a fost înlocuit în funcția din fruntea Ministerului Economiei de Radu Miruță (USR). Ivan a preluat poziția de ministru al Energiei în Guvernul Bolojan.

Președintele României, Nicușor Dan, a semnat luni decretul privind numirea Guvernului Bolojan. Ulterior, membrii cabinetului în frunte cu premierul Ilie Bolojan au depus jurământul. La finalul ceremoniei, s-a desfășurat prima ședință a Executivului.

Anunțul a fost făcut luni de Administrația Prezidențială.

„Președintele României, Nicușor Dan, a semnat luni, 23 iunie 2025, decretul pentru numirea Guvernului României, în următoarea componență:
Ilie-Gavril Bolojan - prim-ministru, Marian Neacșu - viceprim-ministru, Tánczos Barna - viceprim-ministru, Michael-Dragoș Anastasiu - viceprim-ministru, Marian-Cătălin Predoiu - viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne, Liviu-Ionuț Moșteanu - viceprim-ministru, ministrul apărării naționale, Ciprian-Constantin Șerban - ministrul transporturilor și infrastructurii, Alexandru Nazare - ministrul finanțelor, Radu Marinescu - ministrul justiției, Florin-Ionuț Barbu - ministrul agriculturii și dezvoltării rurale, Bogdan-Gruia Ivan - ministrul energiei, Alexandru-Florin Rogobete - ministrul sănătății, Dragoș-Nicolae Pîslaru - ministrul investițiilor și proiectelor europene, Daniel-Ovidiu David - ministrul educației și cercetării, Oana-Silvia Țoiu - ministrul afacerilor externe, Diana-Anda Buzoianu - ministrul mediului, apelor și pădurilor, Petre-Florin Manole - ministrul muncii, familiei, tineretului și solidarității sociale, Radu-Dinel Miruță - ministrul economiei, digitalizării, antreprenoriatului și turismului, Cseke Attila-Zoltán - ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației și Demeter András István - ministrul culturii.”

Ceremonia de depunere a jurământului de învestitură în funcţie a membrilor Guvernului României s-a desfășurat luni seara, în Sala Unirii a Palatului Cotroceni. Apoi, miniștrii au participat la prima ședință a Cabinetului.