Potrivit Administrației Prezidențiale, președintele Klaus Iohannis a avut astăzi, 8 aprilie, o înrevedere cu ministrul Educației Sorin Cîmpeanu. La întâlnire au fost discutate teme privind sistemul educațional. Cea mai importantă temă a fost de departe modalitatea de derulare și finalizare a anului școlar 2020-2021.
„În ceea ce privește reluarea cursurilor după actuala vacanță, se vor aplica aceleași scenarii pe baza cărora s-a desfășurat activitatea didactică în acest semestru. Obiectivul principal este reîntoarcerea în clase a tuturor elevilor cât mai curând posibil, dar acest lucru depinde direct de evoluția epidemiologică”, precizează Administrația Prezidențială, într-un comunicat de presă.
Președintele Klaus Iohannis „a apreciat acțiunile Ministerului Educației referitoare la campania de vaccinare pentru comunitățile școlare și universitare. Iohannis a ținut totuși să sublinieze că procesul de vaccinare trebuie intensificat.
„Imunizarea într-un număr cât mai mare a personalului din sistemul de învățământ va permite desfășurarea în siguranță a cursurilor, atât cadrele didactice, cât și elevii fiind, astfel, protejați împotriva infectării cu SARS-CoV-2”, se mai arată în comunicatul de presă.
(sursa foto: INQUAM Photos/Octav Ganea)
Începând cu anul de studiu 2020-2021, educația financiară a devenit materie obligatorie pentru elevii clasei a VIII-a, fiind cuprinsă în disciplina „Educație socială".
Ministerul Educației și Cercetării, Banca Națională a României, Asociația Română a Băncilor, Institutul Bancar Român, Autoritatea de Supraveghere Financiară și Institutul de Studii Financiare anunță acreditarea singurului curs integral „Educație economico-financiară pentru profesori". Grupul-țintă al acestui curs este personalul didactic din învățământul gimnazial care predă disciplina „Educație socială" elevilor de clasa a VIII-a.
Instituțiile implicate în acest demers național invită personalul didactic din învățământul gimnazial care predă disciplina „Educație socială" elevilor din clasa a VIII-a să se înscrie la IBR, începând cu luna aprilie 2021, conform informațiilor afișate pe site-ul instituției. În urma absolvirii acestui curs cu o durată de 40 de ore, profesorii vor obține 10 credite profesionale transferabile. Formatorii cadrelor didactice sunt profesori de economie. Inițiativa de formare a fost susținută și de Inspectoratul Școlar al Municipiului București.
Acest demers instituțional public-privat, prin intermediul căruia profesorii sunt formați pentru a preda noțiuni de educație financiară, reprezintă piatra de temelie pentru dobândirea de cunoștințe economico-financiare de către elevii claselor a VIII-a și pentru îmbunătățirea comportamentului financiar.
Teatrul Dramatic „Fani Tardini” difuzează pe YouTube, duminică, 11 aprilie 2021, la ora 19:00, spectacolul TAKE, IANKE ȘI CADÂR de Victor Ion Popa, în regia lui Eugen Făt.
Este o înregistrare de la premiera din 2 februarie 2013 a acestui îndrăgit spectacol, care s-a jucat timp de opt stagiuni consecutive, având ultima reprezentație pe 16 februarie 2020, cu o lună înaintea primei închideri a sălilor de teatru din cauza pandemiei de coronavirus.
Înregistrarea le va oferi iubitorilor de teatru prilejul de a-i revedea pe regretații Grigore Dristaru (Cadâr) și Petrică Păpușă (Take), doi dintre marii actori ai scenei gălățene care nu mai sunt acum printre noi, jucând alături de Gabriel Constantinescu (Ianke), Ciprian Brașoveanu (Ionel), Cristina Uja (Ana), Svetlana Friptu (Safta) și Dan Căpățână (Ilie).
Scenografia spectacolului este semnată de Lăcrămioara Dumitrașcu.
Scrisă de Victor Ion Popa și reprezentată pentru prima dată la Teatrul „Maria Ventura” pe 25 martie 1932, piesa „Take, Ianke și Cadâr” este astăzi una dintre cele mai cunoscute lucrări dramatice din perioada interbelică și unul dintre cele mai valoroase texte de teatru românesc.
Spectacolul regizat în 2013 de Eugen Făt este a doua montare a piesei lui Victor Ion Popa la Teatrul din Galați, după cea realizată de Traian Ghițescu-Giurea în 1963, care i-a avut în distribuție pe Eugen Tănase (Take), Laurențiu Mărgineanu (Ianke), Ion Veștea (Cadâr), Marga Georgescu și Ioana Ioniță (Ana), Octavian Fulger și Radu Gheorghe Jipa (Ionel), Ștefania Goruneanu (Safta) și Dorel Bantaș (Ilie).
Spectacolul de duminică va fi difuzat și va fi disponibil doar pe durata transmisiei sale (două ore și zece minute). Vizionarea va fi gratuită, accesând link-ul pus la dispoziție de instituție.
Procesul de vaccinare va începe efectiv din data de 4 mai, urmând ca în cabinetele medicilor de familie să fi administrate vaccinuri de la AstraZeneca şi de la Johnson&Johnson.
Potrivit informărilor publice, a fost elaborată şi instrucţiunea în baza căreia se va desfăşura procesul de vaccinare prin cabinetele medicilor de familie.
Astfel, în cabinetele medicilor de familie vor fi alocate vaccinuri care pot să fie depozitate între 2 şi 8 grade şi, de asemenea, să fie distribuite pe aceleaşi condiţii de temperatură. În acest moment sunt două opţiuni: vaccinul de la AstraZeneca şi vaccinul de la Johnson & Johnson, în funcţie de numărul de doze pe care urmează să fie recepţionate. Vaccinurile şi materialele sanitare, inclusiv trusele de adrenalină preumplute, seringile preumplute de adrenalină, EpiPen-uri vor fi alocate către fiecare cabinet de medicină de familie.
Programările persoanelor la vaccinare nu se vor face prin platforma de programare, ci se realizează pe listele deschise la medicii de familie.
Ministrul Educției Sorin Cîmpeanu a declarat marți, în legătură cu problema testării în școli, că în acest moment doar 18% din școli au cabinete medicale, iar testele rapide antigen pot fi folosite doar de personal medical.
„Nu e o falsă problemă. Putem să cerem chiar pe 4 mai deschiderea tuturor școlilor cu prezența fizică. Dacă ministerul Sănătății are suficient personal medical pentru testare, înseamnă că putem deschide toate școlile cu prezență fizică”, a declarat ministrul Educației.
Acesta a ținut să sbulinieze că testele non-invazive nu sunt acceptate de specialiști, în timp ce testarea cu teste rapide antigen este respinsă de unii părinți. Ministrul a insistat că această testare nu poate fi făcută decât în cabinetele medicale din școli.
„Testele noninvazive ne spun specialiștii că nu sunt bune. Atunci, ne rămân acele teste antigen rapide care sunt considerate de unii părinți invazive. Se recoltează de personal medical calificat și aici e problema. Este deficitară prezența acestui personal în școli. Condițiile de testare, dacă părintele și-a dat acordul și dacă e cabinet școlar medical. Dacă nu e cabinet medical cu personal calificat, în acele situații trebuie anunțat DSP. Părinții sunt anunțați și ar trebui să contacteze medicul de familie. Însă, doar 18% din școli au cabinete medicale școlare. În aceste cabinete medicul vine prin rotație. Nu există o disponibilitate continuă. Unde nu sunt cabinete medicale nici nu are rost să fie păstrate testele că nu are cine să le facă. Aceste școli intră doar în sarcina DSP”, a declarat Sorin Cîmpeanu.
Ministrul Educației a explicat că testarea ar trebui să se facă doar în cazul elevilor cu simptome specifice sau a celor care au avut contact cu un caz pozitiv.
„Testarea trebuie să fie focusată pe acei elevi care prezintă simptome sau pe contacții acelor elevi. Nicidecum testarea tuturor. Este important să generalizăm pe cât posibil această testare pentru că fiecare pas, alături de vaccinare crește siguranța în școli”, a mai declarat Cîmpeanu.
(sursa foto: hotnews.ro)
Cursurile online de etologie și de filosofie pentru profesori sunt organizate într-un proiect, fondat de profesorul Doru Căstăian, ce a luat ființă la Casa Corpului Didactic Galați. Sistemul este simplu, au loc înscrierile, iar după ce se formează o grupă, se pun de acord cu toții pentru stabilirea datelor și orelor de întâlnire. Formarea durează în jur de 6 săptămâni și sunt așteptați profesori din întreaga țară.
Unul dintre cursuri propune noțiuni de etologie și de neuroștiințe care să permită profesorilor să abordeze într-o manieră mai consistentă științific activitatea de la clasă. Etologia completează în cel mai fericit mod psihologia și pedagogia, iar cunoașterea elementară a unor noțiuni de neuroștiințe poate acționa ca un filtru foarte puternic pentru a discerne cu succes între diferitele posibilități pedagogice. Celălalt curs este unul în care se propun anumite noțiuni și tehnici ale sinelui (tehnici de dezvoltare personală) preluate din diferitele tradiții ale filosofiei, în special ale filosofiei antice.
Formarea și cursurile se adresează tuturor cadrelor didactice din învățământul preuniversitar, indiferent de nivel.
Persoanele afectate de pandemia COVID-19, personalul medical supus condiţiilor de stres sau oricine se confruntă cu presiunea cauzată de pandemie beneficiază, începând de marți, de servicii gratuite de sprijin psihologic prin apelarea liniei telefonice cu tarif normal 021.9081.
La apeluri vor răspunde peste 40 de psihoterapeuţi voluntari, care sunt implicaţi în proiectul demarat şi coordonat de către Ministerul Sănătăţii în parteneriat cu Asociația de Psihoterapii Cognitive și Comportamentale (APCCR), Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (prin Clinica Universitară de Psihologie PsyTech) și Vodafone România.
Linia telefonică de sprijin psihologic funcţionează de luni până sâmbătă în intervalul 12.00 – 20.00 şi poate fi apelată cu tarif normal din toate rețelele telefonice.
Apelurile sunt preluate printr-o centrală virtuală, numită Cloud Voice, oferită gratuit de compania de telefonie mobilă.
“Provocările, dificultățile și nesiguranța asociate ultimului an sunt factori care au activat vulnerabilități cu impact direct asupra sănătății mentale a populației, rata problemelor emoționale și comportamentale fiind în creștere în această perioadă. Impactul problemelor de sănătate mentală asupra modului în care ne desfășurăm activitățile zilnice, asupra sănătății fizice și asupra stării de bine este major În condițiile în care accesul la serviciile de sănătate mentală este limitat, APCCR, cu sprijinul partenerilor, și prin cei 40 de voluntari, psihologi cu drept de liberă practică, își oferă expertiza în beneficiul comunității prin oferirea gratuită a suportului psihologic telefonic, contribuind la reducerea efectelor pandemiei asupra sănătății mentale și creșterea calității vieții persoanelor aflate în dificultate”, a declarat Anca Dobrean, președinte APCCR
Asociaţia de Psihoterapii Cognitive şi Comportamentale din România (APCCR) este cea mai veche şi cea mai reprezentativă asociaţie de profil din România, membră a Asociației Europene de Psihoterapii Cognitive și Comportamentale (EABCT), Centru de formare şi reprezentant al Institutului Albert Ellis din New-York, SUA. Asociația promovează evaluarea şi intervenţiile psihologice validate ştiinţific în scopul optimizării sănătăţii şi în tratamentul tulburărilor mentale la copii, adolescenţi, adulţi şi vârsta a treia.
„Eu sunt cel care a propus revenirea la școală după ce se face acest test. Testele non-invazive erau propunerea mea, am făcut această propunere după ce am consultat specialiștii care mi-au spus foarte clar că nu există o diferență. Dar e adevărat că în România ele nu sunt în metodologia INSP, dar trebuie ca INSP să le includă în procedură pentru că ele sunt folosite peste tot în lume”, a declarat Florin Cîțu.
Declarația premierului vine în contextul în care ministrul Sănătății, Vlad Voiculescu și secretarul de stat Andreea Moldovan, au declarat într-o conferință de presă că testele pe bază de salivă, non-invazive „nu reprezintă un filtru atât e bun” și că „nu sunt suficient de bune”, acestea nefiind incluse în metodologia de testare din România, a Institutului Național de Sănătate Publică.
„Practic, e un test care, deocamdată, nu e în metodologia de lucru a INSP, după care ne pliem toți. Când aceste teste vor fi de o calitate superioară, corespunzătoare, va fi un pas înainte pentru o testarea mai plăcută. Deocamdată, aceste teste nu sunt agreate de metodologie, pentru că nu sunt suficient de bune”, a spus Andreea Moldovan.
Răspunul ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, nu a întârziat să apară. Acesta a spus că ministerul său va propune să se respecte doar trei condiții pentru redeschiderea școlilor.
„Dacă Ministerul Sănătății care, repet, are deplină competență să se pronunțe, spune că (n. red. testele) sunt neconcludente, atunci noi la Ministerul Educației luăm act de acest lucru și eliminăm această condiție, care este strict o condiție sanitară, nu ține de educație. Pentru educație este important să reluăm activitate în școli cu prezență fizică”, a declarat Sorin Cîmpeanu.
(sursa foto: Inquam Photos/ George Călin)
O companie IT din Iași a creat o aplicație de recunoaștere facială a emoțiilor, menită să îmbunătățească evoluția copiilor cu autism, dar și să facă mai ușoară activitatea terapeuților. Aplicația a fost deja testată în cadrul Asociației Surâsul Albastru, unde peste 30 de copii care suferă de această afecțiune, au parte de terapie.
Aplicația numită Terapeutul virtual recunoaște emoțiile după o simplă scanare facială și vine în sprijinul copiilor care suferă de autism, dar și al terapeuților.
Copiii cu tulburări ale spectrului autist se luptă adesea să recunoască emoțiile din expresiile faciale, făcând interacțiunile sociale mai dificile. Utilizarea realității virtuale oferă adesea o experiență captivantă. Deși copilul primește instrucțiuni de la terapeut, aplicația înlocuiește metoda tradițională de învățare folosind imagini și gesturi ale terapeutului cu un avatar virtual.
Specialiștii spun că noua formă de terapie nu are rolul de a înlocui componenta umană, ci de a-i ajuta pe copii.
Conform datelor oferite de Institutul Național de Sănătate Mintală din România sunt diagnosticați annual peste 1000 de copii cu tulburări de spectru autist.
Asociația “Suport Regiunea Centru”, Jurnalul de mâine și Centrul LearnEx, în parteneriat cu Universitatea “Danubius” din Galați, organizează “Digital Nerds Contest”, concursul de programare online.
Concursul are ca scop aplicarea cunoștințelor acumulate de către copii, elevi și studenți în ceea ce privește domeniul IT și este dezvoltat pentru toate categoriile de vârstă astfel:
Juniori în Programare. Adresat copiilor din ciclul primar, presupune realizarea unei aplicații/ unui joc în orice platformă, folosind programarea cu blocuri și respectând tema dată. Exemple de platforme: AppInventor, Scratch, Microbit, CodeMonkey.
Copii în STEM. Adresat tinerilor din ciclul gimnazial, propune realizarea unei aplicații/ unui joc într-o platformă care vă permite să scrieți un cod. (Se poate alege orice platformă atât timp cat NU este folosită funcția de programare cu blocuri). Exemple de platforme: Roblox Lua, Swift Playgrounds
Tineri în IT. Secțiunea este împărțită în două subcategorii, pentru liceeni și pentru studenți. Fie că vă plac aplicațiile (C, C++, C#, Java), jocurile (Unity) sau sistemele embedded (Arduino, Raspberry Pi), alegerea este a voastră. Participarea este permisă în echipe de maximum trei persoane. Singurul inamic este timpul, trei zile, și vă așteaptă o provocare pe măsură.
Calendarul concursului este următorul:
5 Aprilie 2021 – Lansarea temei pentru categoriile I și II
5 Aprilie – 15 Aprilie 2021 – Conferințe pe teme IT
16 Aprilie 2021 – Lansarea temei pentru categoria III (Hackathon)
18 Aprilie, 23:59 2021 – Dată limită pentru încărcarea de proiecte
Pe parcursul concursului, va fi organizată o serie de conferințe pe diverse teme din domeniul IT, având ca invitați profesori universitari și specialiști în domeniu. Printre temele care vor fi abordate în cadrul conferințelor se numără: Inteligența artificială, Robotica, Mecatronica, Soluții de robotizare și automatizare, Managementul datelor, Securitate cibernetică, Tehnologia în agricultură – Agricultura de precizie, Meseriile viitorului și IT-ul, Hardware la purtător, Alfabetizare prin Internet, Cyber-bullying, E-sănătate.
Conferintele se vor desfășura online, fiind accesibile pentru toți participanții la concurs prin intermediul platformei Zoom.
Fiecare participant va avea la dispoziție 15-20 de minute pentru prezentarea proiectului sau a lucrării și încă 10-15 minute de conversație cu moderatorul.
Cei care doresc să participe la conferințe trebuie să transmită următoarele informații: Numele și Prenumele, Funcția, Tema sau Proiectul, Scurtă descriere a temei sau a proiectului.
Ministrul Educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a declarat că în cele opt săptămâni de şcoală au fost folosite mai puţin de 2% din numărul total de teste antigen rapide puse la dispoziţie pentru testarea în şcoli.
"Două au fost cauzele acestui insucces major: 1. Lipsa de personal medical sau indisponibilitatea acestuia pentru administrarea testelor antigen rapide.2. Acest tip de teste sunt considerate de foarte mulţi părinţi ca fiind "invazive"/ traumatizante pentru copii, mai ales pentru cei de vârstă mică. Drept urmare, părinţii nu şi-au dat acordul pentru testarea în acest fel. Soluţia este utilizarea unor teste non-invazive care înlătură cele două neajunsuri (nevoia de administrare de către personal medical şi reticenţa părinţilor cu privire la exprimarea acordului absolut necesar pentru elevii minori). Testele antigen rapide rămase (peste 1 milion) ar putea fi redirecţionate pentru testarea adulţilor", a scris pe Facebook ministrul Cîmpeanu.
Acesta a mai declarat că "achiziţia acestor teste non-invazive trebuie făcută de entităţi cu competenţă în domeniul medical", deoarece Ministerul Educaţiei nu are competenţe şi atribuţii pentru achiziţia niciunui tip de test medical.
"De aceea, mizăm foarte mult pe sprijinul Ministerului Sănătăţii (ca autoritate guvernamentală în domeniul sănătăţii) pentru implicare în vederea asigurării unei protecţii sanitare corespunzătoare în şcolile din România", subliniază ministrul Educaţiei.
Ministrul a mai spus că s-ar putea propune reîntoarcerea fizică în școli începând cu sfârșitul lui mai, începutul lui iunie dacă se respectă patru reguli:
1. Respectarea regulilor de protecţie sanitară în şcoli. Aceste reguli se respectă mai riguros în şcoli decât în cele mai multe locaţii (purtare mască de protecţie, respectare reguli de igiena, distanţare adecvată, aerisire spaţii);
2. Susţinerea continuării campaniei de vaccinare a personalului din învăţământ. În acest moment, personalul din învăţământ este cea mai numeroasă categorie socio-profesională din perspectiva numărului de persoane vaccinate - echivalent deja cu aproape 50% din totalul celor 350.000 de angajaţi din sistemul naţional de învăţământ.
3. Testele non-invazive să fie disponibile în şcoli în data de 4 mai, la revenirea din vacanţă/reluarea cursurilor conform scenariilor verde/galben/roşu pentru toţi elevii (cu excepţia claselor terminale care vor reveni la şcoală în data de 10 mai);
4. Confirmarea ipotezei specialiştilor epidemiologi cu privire la trendul descendent al ratei de infectare în luna mai".
(sursa foto: gov.ro)
După ce o lungă perioadă concursul de creativitate în IT „Severin Bumbaru” a fost organizat doar de către Colegiul Naţional Alexandru Ioan Cuza din Galaţi, începând cu ediţia din anul 2021 Universitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi, prin Facultatea de Automatică, Calculatoare, Inginerie Electrică şi Electronică, redevine co-organizator al acestui eveniment. Astfel, cele două instituţii au semnat un parteneriat pentru organizarea acestui concurs, urmând ca în cadrul concursului să existe atât secţiuni dedicate studenţilor, cât şi secţiuni dedicate elevilor.
Momentul coincide cu comemorarea a 10 ani de la dispariţia domnului profesor Severin Bumbaru. Personalitate marcantă a mediului academic gălățean și creator de şcoală în domeniul științei calculatoarelor, domnul profesor Severin Bumbaru a fost timp de mai bine de 40 de ani mentorul multor generaţii de studenţi, doctoranzi și tineri colegi de la Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați, imprimându-le acestora un mod riguros de a gândi şi de a trata problemele inginereşti.
Domnul profesor Severin Bumbaru a înființat în 1993 Catedra de Informatică Aplicată la Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați, pe care a condus-o până în anul 2004.
Ministerul Educaţiei informează cu infectările cu coronavirus în rândul profesorilor și elevilor din învățământul preuniversitar se află în scădere. Acesta a analizat evoluția cazurilor de COVID-19 în perioada 15 martie - 1 aprilie.
"Conform datelor transmise şi asumate de către unităţile de învăţământ preuniversitar şi inspectoratele şcolare judeţene, se constată o tendinţă de scădere a numărului de infectări cu COVID-19 atât în rândul elevilor, cât şi al personalului didactic, didactic auxiliar şi nedidactic", transmite ministerul.
2.610 de copii/elevi și 2.171 de cadre didactice și personal nedidactic și auxiliar erau confirmați cu COVID-19 la 1 aprilie.
Față de vârful intervalului, atins pe 26 martie, când erau confirmați pozitiv cu COVID 2.740 de copii/elevi şi 2.514 cadre didactice, acum cifrele sunt în scădere.
(sursa foto: gettyimages.com)
Aplicațiile educaționale românești marchează astăzi primul pas spre folosirea inteligenței artificiale, prin crearea unei culegeri „smart” de matematică pentru copiii de clasele I-IV, cu răspuns instantaneu la fiecare exercițiu. Compania Brio a lansat astăzi primul instrument de intervenție educațională.
Adi Matei, programatorul care a construit noul modul de testare al Brio.ro, a declarat că motorul pe care l-a dezvoltat „este un precursor” al AI (n. red. Artificial Intelligence, Inteligență Artificială).
„Modulul de antrenament din Brio.ro este bazat pe generarea programatică, dinamică și randomizată de itemi. În cadrul acestui modul, elevii vor întâlni probleme asemănătoare cu ce lucrează și ei acum (fie la școală, fie pe Brio, fie în caiete de lucru și/sau culegeri), numai că fiecare problemă va fi unică în felul ei (date diferite, enunțuri diferite, personaje diferite – multe din problemele I-IV au enunțuri de acest gen). Modulul de antrenament din Brio.ro va fi disponibil întâi pentru clasele I-IV, urmând să lucrăm și să lansăm în curând pentru clasele V+, apoi pentru liceu”, a explicat acesta.
Noul modul face trecerea de la testele clasice Brio – care sunt un instrument de diagnostic, îți arată nivelul actual de cunoștințe – , la un instrument de intervenție, cu scopul de a îmbunătăți rezultatele copilului.
Error: No articles to display